Algemeen

Feestelijke opening nieuw buitenleslokaal van Almelose Montessorischool

ALMELO - De Leerlingen van de Almelose Montessorischool aan de Jan Janslaan vormden een haag. Hierlangs werd  wethouder Margreet Overmeen-Bakhuis samen met een aantal kinderen naar het nieuwe buitenleslokaal geleid. Door een lint door te knippen werd samen met leerlingen, docenten, betrokken familieleden en de wethouder de ingebruikname van het nieuwe buitenlokaal gevierd. Wethouder Overmeen-Bakhuis: ”Geweldig hoe leerlingen op deze manier actief betrokken worden bij gezonde voeding en de kracht van de natuur.”

Tijdens NLDoet! in maart dit jaar is er door heel veel vrijwilligers een prachtig buitenleslokaal gemaakt. Ook leerlingen hebben hard meegewerkt. Zo timmerden ze samen met een betrokken ouder een robuust tuinhek. De tuin is nog niet helemaal klaar, maar leerlingen kunnen vanaf nu al genieten van deze nieuwe plek. “Het is bewezen dat buiten les krijgen een positieve invloed heeft op het leer- en concentratievermogen van kinderen”, geeft Lincy Grooters-Stokkelaar aan. Zij is locatieleider van de Almelose Montessorischool.

Dit jaar werd het niet gebruikte pad aan de zijkant van de school onder handen genomen. De doorgang is onherkenbaar veranderd. Het buitenleslokaal geeft kinderen de ruimte om op kleine schaal kennis te maken met de natuur. Er is een prachtige halfronde bank gerealiseerd met daartegenover een bankje voor de juffen en meester. Naast de paden is er volop ruimte voor allerlei groen, waaronder groenten en fruit.

Eerder realiseerde de school al een moestuin. Het motto van de Week van de Schooltuin is: ‘Hieper de pieper, graaf eens wat dieper’. De kinderen gaan komende tijd zelf aardappels poten. Hierdoor leren de leerlingen hoe je zelf kunt zaaien en hoe planten groeien. Ook leren de leerlingen meer over gezonde voeding, natuur en het belang van biodiversiteit. Op deze manier wil de school werken aan een gezonde en natuurbewuste generatie.

De Week van de Schooltuin is een initiatief van de Alliantie Schooltuinen, die zich ervoor inzet om ieder kind in de basisschoolleeftijd toegang te geven tot een schooltuin. Schooltuinieren legt de basis voor een gezonde smaak, een duurzame toekomst en laat kinderen hun natuurtalent ontwikkelen.