Algemeen
Almelo onderzoekt mogelijkheden voor een nieuw station
ALMELO - Dagelijks reizen tussen de 10.000 en 25.000 mensen met de trein van en naar Almelo. Het wordt ook wel een plusstation genoemd. Het station is een Rijksmonument maar toe aan vernieuwing, is de mening van onder andere wethouder Arjen Maathuis. Sommige delen van het perron liggen bijvoorbeeld erg ver weg voor reizigers om naar toe te lopen. Als er niet grondig wordt verbouwd kan bijvoorbeeld een wens om meer treinen van en naar station Almelo te laten rijden niet doorgaan. Het is ook de bedoeling dat er meer treinen vanuit Twente naar Munster gaan lopen. De verwachtte Nedersaksenlijn vraagt ook de nodige aanpassingen aan het station.
De overstap van de treinen naar de bussen wordt door veel reizigers als veel te lang aangegeven. De tunnel onder het station wordt door velen als niet veilig ervaren.
De gemeente Almelo heeft al meerdere keren overleg gehad met de betrokken instanties, ProRail, NS, de Rijksoverheid, provincie Overijssel, Keolis en Arriva. Wat is er allemaal nodig? Hoe hoog gaan de kosten oplopen? En wat kan er gerealiseerd worden? De gemeente heeft inmiddels een akkoord met het ontwerpteam Keizer Koopmans, Bureau B+B en Sweco Ingenieurs.
In de zomer van 2023 werd er ook al een en ander veranderd op en rondom station Almelo. Maar liefst 2,6 kilometer spoor en delen van de bovenleiding zijn vernieuwd. Verder kregen de perrons en het meubilair bij die werkzaamheden de nodige aanpassingen dat daardoor meer uitstraling kreeg.
De verkenning die momenteel gaande is, moet een aantal positieve opties opleveren en laten zien wat er allemaal aan toekomstmogelijkheden zijn voor het station zonder dat het zijn historische waarde verliest. Daar zou een loopbrug bij kunnen zijn, die een snellere toegang tot de sporen oplevert. Ook een speciale fietstunnel zou tot de mogelijkheden kunnen behoren. De verschillende betrokken instanties hopen in de zomer van 2025 meer duidelijkheid te kunnen geven voor een toekomstig Intercitystation.